ÅK 2, Årskursnyheter från Skolplattformen

Veckobrev vecka 45

Hej alla föräldrar i åk 2!

Nu är vi igång igen efter ett härligt höst- och läs-lov. I torsdags hade vi en bra dag som gick i kulturens tecken. Vi var i Ivar-Lo parken och lekte och grillade korv sedan gick vi till stadsmuseet. Där gick vi på skattjakt i mentorsgrupperna, det var väldigt uppskattat!  

Tack till alla föräldrar då alla elever var välklädda och ingen frös, det gillar vi! 

Det här har vi arbetat med i veckan: 

Matte: 

Vi har gjort en diagnos då vi avslutade kapitel 3 innan höstlovet. Vi har även introducerat multiplikation, hur man går från addition till multiplikation. 

Svenska: 

Den här veckan har vi bl.a. jobbat med läsförståelse. I måndags fick eleverna läsa två olika texttyper om kråkor. En berättande text och en faktatext. Därefter fick de svara på frågor kring det lästa. Vi har även lärt oss om spindlar. Vi par-läste en text och fick sedan ta ställning till olika påståenden om spindeln. Sant eller falskt? Därefter skrev eleverna egna faktameningar på “sina” iPads. Vi har även läst upp lite spökhistorier. Ruskigt läskigt! 

Läxor: På måndag ska läsprotokoll och bokarbete redovisas/lämnas in. Från och med nästa vecka (vecka 46) börjar vi jobba med 2:ornas läslära. Det är en fortsättning på boken som eleverna läste i åk 1. (Boken om Vips) Upplägget är sådant att jag läser ett kapitel i skolan ur högläsningsboken. Därefter går vi igenom det vi läst/lyssnat på, samt förbereder inför det kapitel som eleverna ska ha som läxa i sin läsebok. Vartannat kapitel finns i högläsningsboken och vartannat kapitel finns i elevernas läsebok. Elevernas läsebok hänger alltså ihop med högläsningsboken och de kan inte läsas fristående. 

Eleverna kommer få i läxa att läsa ett kapitel i sin läsebok varje vecka. Läs en kvart om dagen. Läs texten många gånger. Det är då som utveckling sker. Du som förälder känner ditt barn bäst! Behöver du läsa kapitlet högt en gång innan det är dags för ditt barn att läsa, så gör det. Följ med i texten med ett finger. Om det är mycket att läsa, kanske ni kan läsa vartannat stycke för att få lite flyt till att börja med. Lägg upp läsningen så att det passar och ditt barn. Prata och förklara svåra ord och diskutera gärna det lästa. 

Läxan är från tisdag till tisdag. På tisdagarna läser eleverna upp sin läxa i skolan. Vi kommer vara två lärare i klassrummet den dagen så vi har möjlighet att lyssna när barnen läser. Under tisdagslektionen kommer vi även jobba med frågor och uppgifter kopplade till kapitlet de läst. Vi avslutar lektionen med att jag läser nästkommande kapitel i högläsningsboken och barnen får ett nytt kapitel i läxa.  

På tisdag (12/11) kommer läseboken hem för första gången. Läxa till tisdag 19/11 är att läsa kap 1 (De synliga små). 

Varje tisdag är det alltså viktigt att ditt barn har med sig sin läsebok till skolan. När ni går hem på tisdagen är det toppen om ni ser till att läseboken ligger i väskan igen. så att ni kan börja läsa nästa veckas läxa/kapitel.  

SO:  

Vi har arbetat med Gustav ll Adolf.  Hur var man klädd? Hur bodde rika? Hur hade de fattiga  det? 

NO: 

Fortsatt arbete med tema rymden. Eleverna har fått presentera sina arbeten de gjort i par, de finns upphängda i korridorerna så ni kan få se vilka fina arbeten eleverna gjort. Eleverna har även fått stenciler för att hitta på egna planeter. 

Eng:  

Vi arbetar i workbook: Verbs och lekar Simon says… Fråga barnen hur leken gå till och lek gärna hemma.  

walk                   sing                     write                  stand                 eat                       

drink                   read                    talk                     play                    see                       

 

Fritids: Vi vill ha skokartonger, hushållsrullar och äggkartong som vi kan skapa med på fritids. Ej toarullar.  På onsdag har vi onsdagsshow KL. 15.15-15.45. Lappar för jullovet finns nu uppsatt på dörren. Sista anmälningsdagen är 28/11. 

 

ÖVRIGT/PÅMINNELSER: 

Den 4/12 tänkte vi ha loppis på skolan mellan 15.00-16.45. Ni får gärna börja lämna in saker ni vill sälja redan nu! 

Luciadagen firas endast i kyrkan och inte på fritids. Eleverna kommer inte stå på scen och sjunga. 

Föräldrarfika den 18/12 kl. 14.00-16.30. Vi kör på knytkalas, vi på skolan bjuder på kaffe, te och saft. Den 19/12 har vi på skolan egen avslutning endast med eleverna. 

Glöm inte att fylla i skolenkäten som ni har fått upptejpade på era barns hyllor. Det är viktigt att ni fyller i den och lämnar in den så vi kan fortsatt utveckla vårt arbete. 

 

Vi önskar er alla en trevlig helg! 

 

Jeanette, Lisbeth, Maria, Karin, Eva, Mattias O, Mathias K och Camilla 

______________________________________________________________________________________________________________________________________________

Veckobrev åk 2, vecka 43

Hej alla föräldrar!

Vi har haft en bra vecka. Som ni säkert sett har vi möblerat om i klassrummen den här veckan. Vi tror och hoppas att möbleringen bidrar till fin arbetsro, vi har fått en bra samlingsyta och på eftermiddagen finns det bra lekyta för barnen.  I torsdags hade vi en schemabrytande dag då vi uppmärksammade FN- dagen. Vi tittade på film, pysslade, läste och samtalade om barnens rättigheter. I fredags hade hela skolan FN- samling i kyrkan med gemensam sång.

Det här har vi jobbat med i skolan:

SO:

 Vi har börjat arbeta med Järnåldern.

NO:

Vi har börjat med att avsluta en del av tema rymden, vilket har handlat om solen, jorden och månen och hur de förhåller sig till varandra. Eleverna har fått arbetat parvis där de tillsammans på ett större papper fått skriva ner en del av den fakta de lärt sig under veckorna samt ritat. Alla hann inte bli klara så detta ska de få presentera för varandra efter höstlovet.

Ma:

Vi har avslutat kapitel 3 i matteboken nu i perfekt timing inför höstlovet! Eleverna har denna vecka fått repetera kapitlets innehåll, dvs addition med uppställning, minnessiffra, subtraktion med uppställning samt att växla. Vi hann även arbeta med ett kapitel som handlar om datalogiskt tänkande (programmering) där eleverna fick följa instruktioner och göra egna instruktioner för att visa hur en “robot” lättast kan ta sig till sitt mål med hjälp av pilar till höger, vänster, upp och ner.

Sv:

 Den här veckan har barnen fått visa mig om de kan lyssna koncentrerat på en berättelse och sedan svara på frågor kring innehållet. Jag har även fått möjlighet att se hur eleverna skriver. Vi har lagt ner mycket tid och arbete på att skriva klart våra spökhistorier. Vi skriver dem på fina spöken som har börjat sättas upp i klassrummet. Barnen är jätteduktiga och det är roligt att se deras skrivglädje. Titta gärna in och läs om ni vågar. Efter lovet läser vi upp våra spökhistorier för varandra.

Jag vill påminna om att eleverna fått en ny läsläxa med nytt protokoll. I läxhäftet, som eleverna fått med sig hem, finns även ett litet bokarbete som ska göras och lämnas in i slutet av läxperioden. Läxan delades ut förra fredagen och den sträcker sig till måndag 11/11. Tack för att ni stöttar och hjälper era barn i deras läsning. Det kommer göra susen!  

I torsdags kom bibliotekarien in till tvåorna och presenterade skolans läsbingotävling. Hon berättade att det var ok att fylla i en ruta i Bingoprotokollet när man läst i en kvart i sin “vanliga” läsläxa. (Det går alltså utmärkt att fylla i både en spindel i läsläxan och en ruta på Bingot när man läst en kvart.)

Eng:

Vi arbetar i workbook med colours and animals och sjunger sången What’s your favourite colour?

Bild: Vi målade Mexicanska masker och lyssnade på Mexicansk musik .Obs endast B gruppen pga schemabryt.

Fritids: Vi har haft besök av skolans kontaktperson på polisen. Han hade ett fint samtal med barnen och pratade med dem om värdegrund och lovade komma tillbaka till oss någon gång innan jul.

 

 

Kommande aktiviteter:

Nästa vecka läslov/höstlov

7/11: Kulturdag. Schemabrytande dag.

Vi går på Stadsmuseum och efter det till Ivar Lo parken. Start som vanligt I klassrummet med läsning. Hemtid ca 14.00. Kläder efter väder ,rygga med frukt och dryck. Vi fixar korv.

Vi tänkte ha en julavslutning för åk 2, onsdagen den 18/12. Ni föräldrar är hjärtligt välkomna mellan kl. 14.00-16.00.

Trevlig helg!

Önskar:

Jeanette, Lisbeth, Maria, Karin, Eva, Camilla, Matias O och Mathias K

 

_________________________________________________________________________________________

 

Veckobrev vecka 42

Hej alla föräldrar i åk 2! 

Allmänt: I måndags började Camilla (fritids) och Maria (lärare i svenska) hos oss på avdelningen Stjärnan. Vi hälsar er varmt välkomna! Veckans höjdpunkt var absolut när vi åkte till Exploria i onsdags. Vilken fantastisk dag vi fick! Alla barn skötte sig exemplariskt och vi är SÅ stolta när vi åker på utflykt med dem.  

Det här har vi arbetat med under veckan 

SV:  I måndags började jag, Maria Grönquist, som ny lärare i svenska. Jag har verkligen längtat efter alla barnen och det känns härligt att äntligen vara på plats. De första SV- lektionerna ägnade vi till att lära känna varandra. Barnen fick bl.a. skriva brev till mig.  I torsdags satte vi igång “på riktigt”. Vi planerar och förbereder en egen spökhistoria. Den här gången skriver vi två och två och tränar på att använda stor bokstav och punkt på rätt sätt. Vi har också pratat om att en berättelse måste ha ett tydligt problem som ska lösas på slutet. Målet är att alla får ihop en riktigt läskig berättelse som vi kan läsa upp under nästa vecka. I torsdags fick alla med sig en ny läsläxa hem. (Kontrollera i era barns väskor att läxan har kommit med hem!) Jag vet att ni kanske har “gamla” läsprotokoll hemma, men för att jag ska få koll på läxorna känner jag att jag behöver börja om på ny kula. Läxan sträcker sig över tre veckor och redovisas/lämnas in måndagen den 11/11. Instruktion till läxan finns med i häftet. Tack för att ni hjälper och stöttar era barn i deras läsning.  

SO: På SO:n gick vi bland annat gått igenom protokollet från elevrådet. 

NO: 

Vi har fortsatt arbetet med rymden. Där har vi fokuserat mest på månen, hur den förhåller sig till solen samt månens faser. Eleverna har tillsammans först fått berätta vad de vet om månen där vi sammanställt det genom en tankekarta, sedan har vi kollat på en film. Eleverna har sedan fått dela sina nya kunskaper och fylla i tankekartan ännu mer. Efter det så skrev eleverna egna meningar utifrån tankekartan i deras rymdbok. Temat har hittills varit väldigt uppskattat!  

MA: 

Vi har fortsatt arbetat med uppställning med subtraktion och växling av ental till tiotal. Vi har även spelat mattespel på iPads.  

ENG: Engelska 

Vi arbetar med Colours. Vi tränar i workbook och sjung sången What’s your favourite colour? 

 My favorite colour’s blue. 

How ‘bout you, how ‘bout you? 

My favorite colour’s blue. 

How ‘bout you, how ‘bout you?  

Red! 

My favorite colour’s red. 

I like red, I like red. 

My favorite colour’s red. 

I like red, I like red.  

Colours, colours. 

What’s your favorite colour? 

Colours, colours. 

What’s your favorite colour? 

Yellow… 

Green… 

Pink… 

Etc… 

Trevlig helg! 

Önskar: 

Maria, Jeanette, Lisbeth, Camilla, Eva, Karin, Mattias B, Mattias O 

______________________________________________________________________________________________________________________

Veckobrev vecka 41-42

Hej!

Den här veckan jobbar Karolina sin sista vecka hos oss. Nästa vecka börjar hon jobba på 6-års. Vi välkomnar Camilla Skanning, Fritidsledare, på heltid.     

På måndag börjar Maria Grönqvist här som svensklärare. Henne kunde ni träffa på föräldramötet. Vi tackar Emil för hans tid här hos oss. Emil fortsätter arbeta på annan plats här i huset.

Vecka 42 börjar vi med utvecklingssamtal. Har du koll på din tid? IUP häftet behöver följa med till samtalet annars går det inte att ha ett vettigt samtal.

På måndag ändrar vi plats för krysslistor till dörren till respektive klassrum. Få se om det blir lättare för eleverna att kryssa sig.

Den 16e är det äntligen dags för vårt besök till Exploria. Eleverna startar här som vanligt 8.15.

Vi vet inte exakt när vi är tillbaka men senast 15.00. Matsäck med.

Den här veckan har vi jobbat med:

No: Vi jobbar med Rymden, mer specifikt Jorden solen och månen och hur de förhåller sig till varandra.

Ma: Uppställningar med subtraktion. Vi har också sett en film om programering, ASCII tabellen.

Eleverna gjorde sedan egna koder.

Sv. Egna berättelser.

So. Mest IUP Jobb. Skriva och förbereda sig med en kamrat.

Bild. Stilleben med Karin.

Fritids. Onsdagsshow, Simskolor, pysslat, kör, gitarr.

 

Hej 

Några gånger under läsåret planerar vi som skolledning att sammanställa några korta skolövergripande punkter och publicera dessa här på Skolplattformen. Syftet är att informera, er som vårdnadshavare, om viktiga nyheter samt pågående arbeten och relevanta utvecklingsprojekt. Informationen kommer att fokusera på skolövergripande frågor som vi bedömer kan vara av intresse för er.

På gång just nu:

  • Som en del i förvaltningens ambitioner om ökad digitalisering och skollagens skrivelser om tillgång till lärverktyg som behövs för tidsenlig utbildning kommer vi inom en snar framtid att utöka antalet digitala enheter på skolan. Planen är att eleverna i årskurs 4-9, likt många anda av stadens skolor, kommer att få tillgång till en egen enhet. Det kommer naturligtvis även att finnas enheter tillgängliga för årskurs F-3 men dessa kommer generellt sett inte att vara personliga. Mer information om införandet samt förutsättningarna för dess användning kommer att distribueras framöver.
  • Lokalmässigt pågår just nu ett omfattande akustikarbete för att förbättra ljudmiljön i huvudbyggnadens korridorer och trapphus. Projektet bekostas av Utbildningsförvaltningen och vår förhoppning är att de nya akustikplattorna på väggar och i tak kommer att resultera i en förbättrad ljudmiljö i skolan.
  • Skolans huvudbyggnad kommer under höstlovet att utrustas med entrévärmare. Detta är något som vi önskat länge. Insatsen, som genomförs av fastighetsägaren, bedöms komma att förbättra inomhusklimatet under årets kallare perioder.
  • Utbildningsförvaltningen har tagit fram ramarna för ett förväntansdokument som kommer att gälla i stadens skolor. Förväntansdokumentet kommer att tydliggöra vad man som elev och vårdnadshavare kan förvänta sig av skolan samt vad skolan i sin tur förväntar sig av elever och vårdnadshavare. Vi håller just nu på med att finslipa det sista i vårt lokala dokument och kommer att informera om detta så snart det är klart. Från Katarina Norras sida kommer vi även att förtydliga vilken information ni som vårdnadshavare, på ett skolövergripande plan, kan förvänta er avseende planering, bedömning och betyg på Skolplattformen.
  • Skolan ser även över organisationen kring skolrådet och utvärderar detta gentemot befintliga och eventuella alternativa forum. Detta innebär att skolrådet inte kommer att hållas i dess tidigare form. Tillsvidare kan de valda skolrådsrepresentanterna, i de årskurser där det behövs, fortsätta fungera som representanter gentemot arbetslaget alternativt som klassföräldrar om det inte valts andra sådana inom årskursen. Valda representanter kommer även fortsättningsvis att bjudas in till minst ett arbetslagsmöte per termin för att möjliggöra en årskursrelaterad dialog kring eventuella frågor.
  • Skolan kommer under hösten att ansluta sig till appen "Skolmaten". Detta kommer göra det möjligt för elever och vårdnadshavare att via dator eller smartphone följa matsedeln på skolan. Veckans matsedel finns dessutom i Skolplattformen och sitter som vanligt även anslagen på dörren till matsalen.

Mvh

Skolledningen

 

Information från skolsköterska:

 

På måndag 14/10 kommer alla elever i åk 2 att träffa skolsköterska för att kontrollera tillväxt (längd och vikt).

Vid frågor kontakta Susanne.

_________________________________________________________________________________

Här kommer veckans veckobrev.

Ma: Eleverna har övat på att göra uppställningar med addition.

De har också gjort en diagnos på kapitel 2.

Sv: Eleverna har övat på substantiv och läsförståelse. Det var ibland svårt för dem att böja orden.

SO: Vi avslutade kapitlet om Bronsåldern med en diagnos Alla eleverna hade så bra resultat.

Bild: :Vi har ritat av fynd från kyrkogården.

No: Repetition av året ,månader och årstider.

Fritids: Gymnastiksalen ,Bild, Leksaksdag (blev lite livligt när de skulle prova varandras leksaker)

Kör, Gitarr. Fotbollsplanen.

Simningen .Eleverna övade livräddning.

 

Påminnelser

Det är fortfarande föräldrar som inte har anmält/avanmält närvaro på höstlovet. Senaste datum är den 9e. Kökspersonalen beställer mat till anmälda elever. Skriver ni inte upp ert barn utgår vi ifrån att eleven är ledig.

Det finns fortfarande elever som inte kryssar sig på morgonen. I grupp B kryssar sig alla.

Vi vill också påminna om utvecklingssamtalstiderna. De är uppsatta bredvid B klassrummet.

Vi vill även påminna om att eleverna inte får ta med sig riskakor längre då elev har haft med sig hela paket av riskakor där det blivit tjafs om vem som får och inte får smaka. Eleverna får ta med sig frukt, grönsaker alternativt en macka.

 

Trevlig helg,

AL2 

_______________________________________________________________________________________________

Oj! vad den här veckan gick fort.

Tack för ett trevligt föräldramöte .Några saker vi skulle komplettera med har vi inte fått svar på än t.ex Lucia och skolavslutningstider.

Vi skickar ut protokollet på måndag.

Den här veckan har vi: 

Engelska

Vi arbetar i workbook – Animals och leken What animal am I? Fråga barnen hur leken går till ock lek gärna hemma.

 

-pig                -horse           -cow             

-mouse          -cat                -sheep          

-bird               -fish               -dog

 

Matematik, vi fortsätter träna på addition och subtraktion med tiotalsövergång. Vi har också spelat 100 spelet.

No, vi har fortsatt skriva om björk och hägg,som finns på skolgården.

Bild, vi arbetade med en ny konstnär. Carl Johan de Geer. Vi har också läst hans bok Örnis bilar och tittat på Jan Lööfs Södermalms bilder.

Sv med Emil. Eleverna har skrivit stödord och sedan en berättelse. Skattjakten.

Sv med Lisbeth, Vi läser om rövarna i Kamomilla stad och introducerade korsord igen. Vi har också haft ett klassråd. Protokoll kommer upp i hallen.

gymnastiken tränade eleverna i en hinderbana.

So, Vi fortsätter arbeta med Bronsåldern. Några elever visade sina bärnstenshalsband.

Musik.Karin har tränat eleverna i hur man använder sin röst.

 

Nästa vecka vill vi påminna om badkläder till simningen.

Nya Ma/No läraren Jeanette börjar på onsdagen den 25/9. Vi vill ge henne en lugn start tillsammans med barnen och kommer att säga nej till föräldrabesök, tills efter höstlovet.

Utvecklingssamtalen blir v. 42+43. Tider kommer upp slutet på nästa vecka.

Trevlig helg

Lisbeth och AL 2

 

Dela: